Böcker · Deckare · Författartips · Krim · Litteratur · Ljudbok · Spänningsroman

Marianne Jidhoff-deckarna – Denise Rudberg


9789175036014_200x_ett-litet-snedsprang_pocketEn god vän tipsade mig om en bokserie av Denise Rudberg, med åklagarsekreterare Marianne Jidhoff i huvudrollen. Tack vare Storytel hade jag snabbt böckerna i öronen och från årsskiftet och framåt har jag lyssnat igenom alla 7 hittills utkomna böcker. Det är inte så dåligt alltså, men inte heller fantastiskt underbart.

När vi möter överklassbönan Marianne Jidhoff har hennes otrogne skumsork till make precis gått bort i cancer. Hon överväger att gå i förtidspension och förfaller framför sin familj och sina vänners ögon. Hennes gamle chef kallar dock tillbaka henne till de levandes värld genom att locka med ett jobb, ett specialjobb i en utredningsgrupp som ska ha hand om särskilt känsliga fall. Och hon nappar. Tillsammans med Torsten Ehn och Augustin Madrid löser hon fall där inte minsta lilla spår får läcka ut….

Böckerna utspelar sig i elitens korridorer på Östermalm i Stockholm, miljöerna är välbeskrivna och karaktärerna likaså. De är lätta att ta till sig, mjuka att ta sig igenom trots de fruktansvärda fall av (mestadels) brutala kvinnoöden som ska utredas. De blir dagsaktuella och på sätt och vis en del av debatten kring #metoo och det våld och de övergrepp kvinnor som grupp utsätts för oavsett socioekonomisk tillhörighet. Däremot stör jag mig på det eviga fokus på Jidhoffs vikt (alltså, vem bryr sig om de där få extra kilona som det tjatas om i evighet egentligen). I övrigt älskar jag Jidhoffs FUCK IT-attityd som lyser igenom mer och mer.

(första boken heter Ett litet snedsprång och finns att köpa t ex här)

Lämna en kommentar