Läser just nu


Jag är lite mitt i en lässvacka just nu, men har ett helt gäng böcker på nattduksbordet just nu:

Stoner av John Williams läser jag för bokcirkeln jag är med i just nu. Boken är skriven på 60-talet och räknas som en modern klassiker om William Stoner och hans vägskäl i livet från bonde till fångad i litteraturen och universitetsvärlden som börjar i första världskrigets Amerika.

Nomadplaneten av Emanuel Blume  ligger under i högen. En dystopisk framtids-science fiction med Jonathan i fokus. Han är på väg upp med en rymdraket mot en jordliknande planet som susar genom solsystemet. Året är 2220 ungefär och vad som kommer hända känns både lagom skrämmande och mörkt.

Uppstigningens brunn av Brandon Sanderson kliar det i fingrarna på mig att påbörja pga FÖRRA BOKEN VAR HELT JÄVLA FANTASTISK SOM I TYP DEN BÄSTA BOK JAG LÄST PÅ MÅNGA ÅR. Fantasy. Vet inget mer.

The geopolitics of emotion av Dominique Moisi har jag i öronen när energin räcker till och suget ligger på. Moisi påvisar hur känslorna flödar i hela världen efter 9/11 och hur det påverkar geopolitiken. Superintressant med många häftiga poänger om den trötta, rädda & lessa västvärlden som står emot utmaningen att fortsätta skina i kontrast mot den hoppfulla och uppstigande stjärnan i öst i och med Kina och Indien.

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt

Kommentera

