Frågan – del 2


Igår släppte jag frågan – vilken författare är värd en månad av din tid, eller skulle du vilja lägga en månad på av ditt liv?

Jag besvarade den inte själv. Jag har funderat mycket fram och tillbaka på den här frågan. Ska jag välja en författare en inte läst så mycket av, men som tycks skapa en trevlig värld att grotta in sig i baserat på bara en bok – men då riskera att bli besviken? Ska en välja en författare en vet att en älskar? En helt ny och verkligen ta en chansning?

Jag kom fram till fyra möjliga svar:

  1. Robin Hobb. Eh, alltså, ja. Robin Hobb är en fantastisk författare med tillräckligt många böcker för att fylla en månad, trots att jag har läst typ rätt många av hennes verk har jag ändå många kvar som är olästa och jag vet ju att jag älskar både författarstilen, världen och karaktärerna. Men på så sätt blir det ju inte så mycket nytt.
  2. Alternativ 2 är en för mig helt oläst författare: Isaac Asimov, en av 1900-talets största sci-fi-författare som jag av någon helt okänd anledning glömt bort.
  3. Haruki Murakami, mest för att det typ krävs en månad för att försöka sätta sig in i och förstå hans författarskap. Minst.
  4. Brandon Sanderson. En fantasyförfattare av rang, jag har bara läst en bok och är därför lite lagom insatt i författarskapet men har inte läst såpass mycket att jag förstår/kan/känner hans författarskap.

Ni då? Med motiveringar såklart!

2 kommentarer

Filed under Övrigt

2 responses to “Frågan – del 2

  1. Sophie Wiking

    Tusen tack för alla bra boktips!
    Vill som tack ge tillbaka ett tips om Caroline Hurtigs bokserie Själarnas Öde! Riktigt riktigt bra. Efter första boken blir serien dessutom bara bättre! Fjärde boken i serien släpps nu i höst 🙂

  2. Sophie Wiking

    Förutom Caroline Hurtigs böcker kan jag också rekommendera
    Drakens ögon (The Eyes of the Dragon) av Stephen King SÅ bra!

Kommentera

