Där satt den – Jennifer Wegerup & Bettina Johansson


dar_satt_den_3d-360x360Jag har fått hem två böcker om fotboll – inspirerade av fotbollsspelarna Charlotte Rohlin och Kosovare Asllani’s ungdom. Idag ska jag skriva om den första.

Där satt den träffar vi på Charlotte som precis fått världens chans. Hon har blivit uttagen till länets bästa fotbollslag, när något som inte får hända händer och riskerar alla chanser.

Där satt den är en super-fotbollig bok med stilistiska beskrivningar av hur matcherna utspelas, vem som passar vem osv – såpass att det känns som att jag sitter mitt i matchen och lyssnar på kommentatorerna skrika och ropa. För en fotbollsintresserad typ 7-12-åring borde det vara perfekt, för tvååringen som vill leta efter bollar på sidorna är det också perfekt, för mig som tycker att fotboll är ungefär lika intressant som VM i tåluddsletning är det kanske inte perfekt. Däremot tycker jag ändå att boken är välskriven och skojig, minus fotbollsinslagen (men enbart pga eget ointresse, inte pga dåligt skrivet). Att det är en fotbollsjournalist som skrivit ner Rohlins historia märks i skrivsättet, på ett positivt sätt. Dessutom är det alltid roligt att läsa om kaxiga, duktiga tjejer.

Rekommenderar den för fotbollsspelaren, fotbollsfanet eller den allmänt fotbollsintresserade. Borde passa bra som högläsningsbok i en låg/mellanstadieklass, med lagom långa kapitel och ett intressant händelseförlopp.

Lämna en kommentar

Filed under Krim

Kommentera

