Flickan under jorden – Elly Griffiths


flickan-under-jordenJag är ingen deckarperson. Jag måste ofta påpeka det, särskilt när jag trots allt ger mig på deckare för att försöka utmana min boksmak. Däremot  gillar jag att lyssna på böcker, särskilt på kvällen för att varva ner när ögonen är trötta efter läsande av all kurslitteratur.

Så jag kastade mig in i Flickan under jorden. Huvudpersonen Ruth Galloway är en kvinnlig arkeolog i 40-års åldern med anställning på ett universitet i en liten stad i Norfolk i England. Hon bor i en liten stuga en bra bit utanför civilisationen, ovanför en sankmark och saltvattenstrand, tillsammans med sina två katter och nästan helt utan grannar. Hon lever ett ensamt liv, tillsammans med minnena av den tid när hon och ett gäng arkeologer gjorde utgrävningar på stranden nedanför hennes hem – och fann både det ena och det andra.

Hon blir kontaktad av kommissarie Harry Nelson för att undersöka en funnen kropp i sankmarken, de hoppas att det är kvarlevorna efter en flicka som försvann 10 år tidigare – men visar sig vara betydligt mycket äldre. Nelson å sin sida har sedan flickan försvann fått ett flertal brev med olika mytiska och rituella hintar som han tror har något gemensamt med försvinnandet. Sen försvinner en flicka till…

Som jag sa är deckare inte min grej, men det här är precis lagom. Jag älskar det brittiska av någon anledning (se bara min kärlek till Agatha Christie) och här finns den här mörka och brittiska stämningen, blandat med en hel del stämning, mytiska ritualer och försvunna barn. Det är mörkt och otäckt och medryckande och jag har redan börjat lyssna på nästa bok. Jag vet inte om det är en fantastiskt duktig uppläsare eller helt enkelt en välskriven och lagom otäck bok som gör att mitt intresse är väckt, men det är det, trots att jag vid ett par tillfällen bara ville lägga ner och sluta (typ när den avrättade katten dök upp). Så är det, och jag kan tänka mig att det är toppenläsning för stranden.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Krim, Litteratur, Spänningsroman, Thriller

Kommentera

