Barnboksbonanza igen


Nu är vi där igen. Bland barnböckerna. Det är svårt att undvika barnböcker med en lästokig tvååring i huset. Så nu kör vi.

Det här har varit veckans mest lästa. Särskilt Alfons-boken och Jakten.IMG_9066

Jakten av Sanna Borell kom i brevlådan tillsammans med Den vilda ballongfärden av Ola  Norén och Karin Olu Lindgård strax före påsk. *lyckopåslag* Jag trodde att ballongboken skulle hyllas mest, men alltså Jakten!

Jakten blir en frukt stulen. Jakten börjar. Genom sidorna får vi följa den röda bli jagad av arga blåa och gröna för att hen har stulit en frukt. Med bara några få ord per sida ger det mig möjlighet att fylla ut texten och hitta på för att få mer fyllighet i berättelsen. Högläsning av boken ger möjlighet till ljudeffekter och barnet tycker både att den är läskig och spännande och spenderade morgonen med att läsa den högt för mig. Avundningen på historien visar också att trots att det aldrig är okej att sno något kan det kanske uppfylla sitt syfte ibland (och mitt hjärta värkte litegranna extra på sista sidan). Högt betyg på den, trots min ursprungliga skepsis. Böcker med bara något enstaka ord per sida brukar jag tycka är s å tråkiga att läsa. Men inte den här.

Den vilda ballongfärden är Saffa och marsvinet Parmesan på husvagnssemester med farfar, som bara vill ta det lugnt. Så hittar de helt plötsligt ett ägg i vassen. Vems är ägget? Iväg med en massa ballonger far de, och blåser runt.
Den var uppskattad, men de första gångerna vi läst boken har barnet inte riktigt blivit intresserat nog för att hålla upp koncentrationen så på slutet blev det många egenpåhittade förkortningar för att ta sig till slutet (för vems ägget var ville hen ju veta ändå). Fågeln var väldigt läskig också, på ett bra sätt, hälsar kritikern. Jag tycker att det är en mysig historia med härligt plåttriga bilder med mycket att se på – en gruva, en husbil, en hel husvagnscamping – som nog passar ännu bättre på rätt daga med rätt mängd tålamod. Just nu hör jag hur de läser den igen i soffan i vardagsrummet och barnet lyssnar andäktigt. Böcker är bra.

Lämna en kommentar

Filed under 0-2 år, 3-6 år, Barnböcker, För mindre människor, Litteratur, Tips

Kommentera

