Vad vi läser just nu här hemma?


Jag har ett barn som älskar böcker och läsning. Just nu släpas det gärna fram 10-15 böcker till nattningsläsningen utan problem och barnet väljer med glädje fram varje bok och vilken ordning böckerna ska läsas i.

Igår läste vi först Petter och hans fyra getter av Einar Norelius. En riktigt gammal klassiker som övar både färger och räkning. Att katterna kastar trollet ner för berget går att överse med tanke på allt annat kul i den. Och så är den på rim. Jag älskar böcker som är på rim.

Efter det följer i regel en hel drös med Catarina Kruusvals sångpekböcker och även den Bockarna Bruse-utgåvan hon illustrerat. Jättemysiga att läsa och sjunga tillsammans, särskilt när barnet nu börjar kunna sjunga med.

Barnet har fastnat i Jan Lööf också, och igår kväll läste vi Mannen med det röda äpplet för typ 10 000:e gången. Så gärna, så gärna, säger jag. Vad som helst som inte är typ Här är jag med armar som rör sig, eller den där jävla godnattsagan med en liten nalle som skulle hoppa mellan sidorna. Mest längtar jag efter läsa Astrid Lindgren och Harry Potter för barnet. Snart, snart…

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt

Kommentera

