Livet efter dig – Jojo Mojes


livet_efter_dig-195x300Möt en av de mest hyllade böckerna just nu som jag inte orkat pga alldeles för hyllad – jag blir sån när väldigt många pratar väldigt mycket om en  bok/författare. Lite anti alltså.

Livet efter dig cirkulerar kring Lou – en nyblivet arbetslös 26-åring med livskris. Hon har jobbat på stans fik i 6 år, levt med samma kille ungefär lika länge och bor hemma hos mamma och pappa. Hon tar ett jobb hos bokens andra huvudperson, Will Traynor – en föredetta aktiemäklare med allting på sin sida som efter en motorcykelkrasch nu är förlamad från nacken och ner. Lou ska vara hans sällskap dagtid. Problemet är att Will är heldeppig och helst inte vill ha någon där alls. Han har svårt att gå från den han var till sitt nya liv.

Det är alltså en ganska klyschig, stereotyp berättelse om en fattig brud som introduceras till ett civiliserat liv av en rik, äldre och världsvan man. Hon blir det färgglada i hans liv och ser till att han skrattar. Det är lite som att läsa filmen En oväntad vänskap. 

Jag var superkritisk när jag började lyssna på boken, men det tog inte mer än 20 minuter innan jag var helt fast för trots stereotyperna är den välskriven och gripande. Den är inte mer än 11,5 h lång ungefär, men jag har inte kunnat sluta lyssna (snacka om att jag förlorat mycket sömn på det).

Förutom att det är en bok om att förändra sitt liv, acceptera svårigheter och en fantastiskt vacker vänskap är det också ett snyggt inlägg i debatten om aktiv dödshjälp. Vem har egentligen rätt att bestämma över liv och död? Vem ska ha kontrollen?

Det som ringer i mitt huvud när jag avslutat läsningen är ett påstående av Janusz Korczak: ”Barnet ska ha rätt till sin egen död.”

När nu uppföljaren trycks upp i pocket och slussas ut vill jag inte läsa den. Jag vill att det ska ta slut med det här, och för mig gör det nog det. Så att ni vet.

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt, Böcker, Litteratur, Romaner

Kommentera

