Monogrammorden – Sophie Hannah


monogrammorden-ett-nytt-fall-for-hercule-poirot Monogrammorden är en Hercule Poirot-bok, men det är inte Agatha Christie som skrivit den istället handplockades Sophie Hannah till uppdraget i och med Agatha Christies 125-års jubileum här om året.

Jag är ju nyfrälst på Poirot – så om det är en bra replika eller ej är svårt för mig att uttala mig om, men boken är oerhört omtyckt av mig. Tempo och stämning känns precis som en riktig Christie.

Den pensionerade Poirot sitter och äter sin standardmiddag en torsdag mitt i livet när Jennie kommer inrusande med andan i halsen. Poirot kan inte låta bli att bli nyfiken och fråga ut henne om vad som oroar henne. Hon påstår att hennes liv är i fara.
Samma kväll hittas 3 personer mördade på det fina hotellet Bloxham i London, alla tre med en manchettknapp i munnen och alla tre med dörrar låsta från insidan…

Poirot, trots att han pensionerat sig för länge sen, blir med i utredningen som Edward Catchpool leder – och stackars Catchpool har det verkligen inte enkelt att arbeta med den egensinnige och enerverande Poirot och hans små, grå celler..

Bit för bit pusslas lösningen ihop, och ingenting är som en från början trodde att det skulle vara precis som en riktig 20-tals deckare ska vara. Det är lugnt, sävligt och alldeles fantastiskt intresseväckande. Jag saknar ingenting.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Deckare, Litteratur

Kommentera

