Dag 1 – Det här läser jag just nu


På mitt nattduksbord ligger just nu 3  böcker.

  1. Upp Genom Mörkret – NGŨGĨ WA THIONG’O
  2. Endgame – James Frey
  3. Dubbelbokat – Sophie Kinsella

Alla tre böckerna är sådär halvt påbörjade i olika omgångar och alla tre av väldigt olika karaktär.

Upp genom mörkret är skriven på 60-talet av en kenyansk författare och tycks handla om en pojke som äntligen får börja skolan. Vilken lycka utbildningen kan vara. Även en segregationsberättelse från värsta apartheid-tiden.

Endgame istället är en världens undergång-bok a la Hungerspelen eller nåt. Utvalda barn som ska rädda världen? Blandat med massa symboler och googlespår och det känns spännande och bra.

Dessa ovan känns lite tunga ibland, då blandar jag in lite konsumtionslitteratur med Sophie Kinsellas Dubbelbokat, en lättsam berättelse om två familjer med olika bakgrunder som råkar hamna i samma semesterhus samma vecka. Några personer i familjerna tycks dessutom ha ett gemensamt förflutet…

Som sagt, jag gillar att blanda genres för att få lite variation i min läsning. Håller upp motivationen !

 

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt

Kommentera

