An abundance of Kathrine – John Green


Som projekt i sommar gav jag mig också på att läsa alla John Greens böcker (eller nästan åtminstone). Jag hade fått för mig att alla hans karaktärer är samma person, och ville förvissa mig om att det faktiskt inte stämde. Men det stämde.

An abundance of Kathrine, eller Kathrineteorin som den så fint heter på svenska, möter vi ytterligare en lite kompislös nördig kille som heter Colin. Han har precis blivit dumpad av Kathrine den nittonde. Han tycks ha en förkärlek till tjejer som heter Kathrine, för just alla tjejer han dejtat heter just så. Och Kathrine den nittonde är också Kathrine den tredje och nionde. För att komma över sin sorg drar han och med sig sin kompis Hassan på en (tro det eller ej) …. ROADTRIP över den amerikanska kontinenten. De fastnar i en liten stad där Colin får för sig att skriva en formel för hur en ska veta vem som kommer dumpa vem i ett förhållande – den sk. Kathrineteorin.

Det är ju lite skrattretande och trevligt och mysigt och så, men jag är trött på att läsa om samma person om och om och om igen. Okej om de gjorde lite olika saker. Okej om jag inte reda läst det förut. Jag vet att jag läser det frivilligt, men jag vill ju så gärna bli överraskad och övertygad om att det inte är så – men det är så. Ändå så gillar jag att det är lättillgängligt och trevligt att läsa (lyssna på) John Greens böcker, och jag förstår att folk tycker om dem. Men mer än så är det inte.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Litteratur, Romaner, Tonårsromaner

Kommentera

