Järnblod – Liza Marklund


Hej och välkomna tillbaka efter en lång sommarledighet. Att vara småbarnsförälder och extrajobba och skriva kurskompletteringar och försöka driva mitt lilla miniföretag gav mindre tid till bokrecenserande – men nu hoppar jag upp på hästen igen, som vanligt.

Först ut i denna sommarkavalkad är avslutningen på Annika Bengtzon-serien som Liza Marklund skrivit på i arton år. Sprängaren kom alltså ut för 18 år sen och nu är Bengtzons äventyr slut. Ni som har läst här förr vet att jag är ett HUGE FAN av Liza Marklunds böcker, kombinationen av samhällskritik och samtidsbeskrivning med spännande vidriga våldsbeskrivningar och skrämmande mördarjakter funkar liksom klockrent för mig, så även i Järnblod.

Jag är alltid lite orolig när en serie ska avslutas, mest för att jag är orolig att slutet ska lämna mig otillfredsställd. Järnblod lämnar jag nöjd och belåten med en god känsla i kroppen. Vad händer i boken? Jo, Kvällspressens papperstidning ska läggas ner. Bengtzon försöker också få upp mordet på Josefine (från Studio Sex) till ytan igen för att sätta dit den egentliga mördaren. Förutom det har hennes syster försvunnit, och hon måste dessutom försöka hantera sina panikattacker. Allt detta plus det vanliga familjelivet och försoningen.

Välskrivet och klockrent och jag känner mig nöjd nu. Jag är så glad att jag fått läsa mig igenom 11 böcker med Annika Bengtzon, och att hon fått följa med mig i så många år.

Och som Liza Marklund själv sa i sitt sommarprat i år, så är Annika Bengtzon någon att använda – att plocka fram när saker inte går som det ska. ”Var lite obekväm och ställ lite krav, ska du se.”

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Deckare, Litteratur, Spänningsroman

Kommentera

