Att vika böcker


Att vika böcker är bland de mest underhållande saker jag håller på med just nu. Det är en lång process med många steg för att få fram färdigt resultat, och en dag kan jag visa steg för steg om det finns intresse. Kortfattat kan en säga att en väljer en bok, räknar sidor och mäter höjden för att sen föra in den datan i sin dator i valfritt bildprogram (jag har paint.net). Sen är det bara att välja text/bild, föra in all data i excel för att få fram centimeteranvisningarna och sen markera varje sida. Och till sist vika, vika, vika. När boken är färdigvikt vet ni ju hur den ser ut ungefär. Sen gäller det att klä in den, för att dölja en eventuell oönskad bokidentitet, och binda om med ett fint band så att bilden håller sig som en önskar. Ibland pyntar jag till det med några extra origamiblommor, också vikta av nån gammal sunkig pocketbok som en liksom inte vill ha längre – och ingen annan heller.
Nu kan ni, om ni vill, följa bokvikardelen av mig på instagram: @bokpyssel kan ni se några av de senaste alstren och det kommer uppdateras med ”in progress”-bilder och annat.

Lämna en kommentar

Filed under Book folding

Kommentera

