Min bästaste bästa läsupplevelse


Minns ni hur det var att vänta på sista delen i Harry Potter-serien? Jag minns ryktena, de påstådda läckorna och all media som rapporterade om supersäkerhet och häftigheter. Boken släpptes 21 juli 2007, samma tid över hela världen. 2 bokhandlar i Sverige hade öppet för att börja sälja boken 01.01.

Vi var i Stockholm den kvällen, och genom enträget tjat lyckades mitt 15-åriga jag få mina föräldrar att passera Gamla Stan för att ta se trycket på kön mot SF-bokhandeln där, klockan var strax efter elva på kvällen. Kön ringlade sig lång genom kullerstensgatorna i mörkret, men tog stopp mot en vägg av folk. Hundratals personer som väntade på att få tag i en kopia av den värdefulla boken. Jag och min far gick ur och började köa. Klockan tickade. Stämningen blev högre och gladare ju närmre 01.01 klockan blev. Vi köade i timmar. Folk kom förbi och vrålade att den och den skulle dö, de hade de läst i den där påstådda kopian av boken som läckte på nätet samma dag. Först 02.56 fick jag tag i en kopia, och trots att den intensiva dagen innan började jag läsa direkt och kunde inte sluta.

Jag tror jag fick 2 timmar sömn den natten. Jag läste vid frukosten. I bilen. Vi var ju på semester och resten av familjen var på Skansen, medan jag la mig i bagaget i bilen och fortsatte läsa timme efter timme. Runt kapitel 20 började jag gråta. Tårarna fortsatte rinna genom resterande kapitel av boken och jag kunde inte sluta läsa – inte ens när det var så mycket tårar att jag knappt såg orden. Ni flesta vet ju hur det slutar. Den stora striden, alla förluster, alla dessa vänner som helt plötsligt bara försvann ur mitt liv. För det är så jag sett Harry Potter och alla dem i den. Som mina vänner där ute, riktiga människor som vi lärt känna tillsammans. Alla delar knöts ihop och trots allt lämnades jag i slutet med en helt varm och glad känsla i hela kroppen. Efter ett dygn av intensivt slukande av Harry Potter and the Deathly Hallows var det helt plötsligt slut och det gick att sova med gott samvete och ett stygn av sorg i hjärtat. Att det tog flera veckor att hämta sig efter slutet är en annan historia, det var som en slags PostPotter-PTSD som liksom halva världen led av samtidigt.

Men det är också den bästa upplevelse en bok (och bokserie) någonsin gett mig. Wow.

Nu är det er tur, som utmaning, vilken är er bästa läsupplevelse? Hur överlevde ni att den tog slut och vad hände sen?

3 kommentarer

Filed under Övrigt, Personligt

3 responses to “Min bästaste bästa läsupplevelse

  1. Åh, så fint, så rätt. Harry Potter serien är självfallet den bästa!

  2. Åsa

    Min bästa läsupplevelse är Sagan om Isfolket. 47 delar om samma familj. Det kändes som om jag var en del av denna familj och när böckerna tog slut så var känslan att jag hade förlorat hela min familj.
    Nu är de släppta på Storytel så jag håller på att lyssnar, och japp det är som att ha återfunnit familjen

Kommentera

