Tidstvillingarna – Arne Norlin & Sally Astridge


”Vi är drygt 7 miljarder människor på jorden. Varje år föds det ungefär 140 miljoner nya barn, stod det på Wikipedia. Om man delar 140 miljoner med 365 dagar, sedan med 24 timmar, sedan med 60 minuter och till sist med 60 sekunder får man sju. Det betyder att jag och sex andra elvaåringar på jorden kan ha fötts exakt samma sekund. […] Men säg att jag har tre eller fyra tänkbara tidstvillingar.”

Möt Astrid, en elvaårig tjej som går i en vanlig skola i vanliga Sverige. En natt dyker det upp någon i hennes sovrum. Och natten efter igen. Han är Tamati. En elvaårig maorier från Nya Zeeland. De råkar vara födda samma sekund, och är därmed tidstvillingar. Om en anstränger sig noga och tänker på ingenting och lägger fokus på bara en punkt i huvudet, då kan en resa i tiden till sin tidstvilling har Tamatis farfar berättat för honom. Och det fungerar. Där, i nätterna, börjar en vänskapsrelation bortom gränserna. De hjälper varandra med problem de har i sina egna liv, som mobbing och för stora krav, med ett annat perspektiv från en annan värld på samma planet.

Innan du börjar läsa behöver du nog skaka av dig det här begreppet ”barnbok”, för det finns inte. Den här boken berör mig, trots att det var en halv livstid jag var elva år. Konceptet tidstvilling är ashäftigt. Tänk att det finns någon som är född exakt samtidigt som mig?! Boken tar upp reella vardagsproblem för två ungdomar på varsin sida av jorden, och visar att våra liv trots allt är ganska lika. Jag får en inblick i den maoriska kulturen som jag aldrig direkt mött förut och vill rekommendera den till alla mellanstadielärare för att inte glömma den mobbing och den hemskhet en del barn trots allt utsätter varandra för. Jag önskar att boken funnits när jag var elva, för att påminna mig om att jag inte var ensam och få mig att drömma om någon född samtidigt som mig som kunde bli min vän. ‘

Däremot, några minus, språket är ibland nästan lite väl enkelt och storyn som jag tycker är mysig och trevlig känns nästan på gränsen till för enkel. Men det håller liksom hela vägen in. Den enda ordentliga kritiken från min sida är väl det här med romantiken, kan inte två personer av olika kön vara vänner utan att den där jävla kärleken kommer in i bilden? Skulle så gärna vilja läsa om två barn som bara får vara vänner. Snart kanske vi kommer dit också.

Tror att det kommer bli en oerhört uppskattat bok av många, för att sammanfatta. Många kan känna igen sig och lära sig saker som en nog aldrig kommit i kontakt med förut. Och sen gillar jag ju egentligen det romantiska ”pirret i magen” som skapas ändå. Tack!

Boken släpps under september månad, så varför inte beställa den direkt här.

Genre: Ungdomsbok 9-12 år
Originaltitel: Tidstvillingarna
Utgiven: 2014
Antal sidor: 297 sidor

Lämna en kommentar

Filed under 9-12 år, För mindre människor, Tonårsromaner

Kommentera

