Barnbokstips – och min kärlek till Anna-Clara Tidholm


En ständig fråga tycker jag är ”Vad ska jag läsa för mina barn?” och ”När ska jag börja?”.

Här hemma började vi läsa från dag ett. Första veckornas nätter läste jag högt ur de böcker jag läste för den lilla krabaten som flyttat in hos oss, och när han blev större började vi bläddra i de böcker vi hade hemma.

Första barnboken vi läste var Anna-Clara Tidholms Min Familj som enkelt och rimmande tar upp en hel drös olika familjer. Det går att själv välja om det är ett par familjer barnet orkar läsa om, eller allesammans. Det finns också möjlighet att i slutet själv rita och skriva om sin egen familj. Vilka är det egentligen som ingår i familjen? Syskon, styvsyskon, djur eller morföräldrar? Adlibris klassar det som en bok från 3 år, men jag tycker att den passat utmärkt redan från början och barnet här hemma väljer den ofta.

Det andra tipset för idag är av samma författare, och boken Apan Fin. Det är enkel text och lättigenkännliga händelser om en liten apa som ska ut på äventyr. Vi har läst den säkert tusen gånger redan, såpass att jag kan den utantill. Vi har skrattat till den minst lika många gånger som vi läst den, och är en given favorit på repeat.

Mitt tredje tips är Knacka på, en riktig klassiker. Samma författare igen, Anna-Clara Tidholm är genial i språk och bilder. I Knacka på går vi genom ett hus och får knacka på olika dörrar för att se dem öppnas och komma in i olika rum. Det tog ett tag innan min unge fattade att hen kunde knacka själv, men när det gick så blev läsupplevelsen trettio gånger bättre.

Läskunnighet och tillgång till litteratur är nog den största gåva vi kan ge våra barn.

1 kommentar

Filed under 0-2 år, För mindre människor, Författartips, Tips

One response to “Barnbokstips – och min kärlek till Anna-Clara Tidholm

  1. Pingback: OLIKA förlag | Om OLIKA i media

Kommentera

