Orson Scott Card – kärleken


Jag läste Ender’s game i höstas, eller rent krasst lyssnade jag på den inlästa varianten på promenad efter promenad. Efter det var jag helt insåld på herr Orson Scott Card. Böckerna efter Ender’s Game – alltså Speaker for the Dead, Xenocide och Children of the mind – är om möjligt ännu trevligare att lyssna sig igenom än Ender’s Game. Som en del säkert vet handlar böckerna om en framtida värld där en grupp aliens kommit för att attackera jorden. För att förhindra kommande attacker tränar jorden från grunden upp soldater i de barn som föds på jorden, de bästa skickas upp till en rymdskola där de helt enkelt tränas för att bli bäst och för att kunna strida mot aliens. Ender Wiggin är huvudpersonen, 6-åringen de valt ut att leda hela anfallet mot den främmande livsformen.

I kommande böcker möter vi unge Wiggin igen, fast nu är han inte fullt så ung och inte heller fullt så naiv. Han skäms och lever med skammen över slutet av Ender’s game (tänker inte spoila, läs själva istället – eller om ni måste, se filmen) och åker runt och ”talar folks död” (speaker of the dead).

Vi har en värld där människor koloniserar hela universum, samsas med andra arter och rör sig mellan planeter. Det är liksom ett universum som skrämmer men samtidigt som jag vill uppleva. De kommande böckerna blir mer filosofiska och djupa, diskuterar liv och död och allt däremellan. Jag kan egentligen inte säga så mycket mer om dem utan spoilers, och jag gillar inte att avslöja hemligheter, så jag avstår från det. Läs bara, läs!

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt intressant, Böcker, Dystopi, Författartips, Si/Fi

Kommentera

