Godnatt, finaste – Dorothy Koomson


På bokrean fann jag Godnatt, finaste för en billig peng och eftersom mitt guilty pleasure är relationsdraman av olika slag så slog jag till.

I Godnatt, finaste möter vi Nova. Vi möter också Mal, Novas barndomsbästis, och hans fru Stephanie. Genom en mix av dåtida och nutida händelser från de tre huvudpersonernas perspektiv pusslas bit för bit en dramatisk historia om vänskap, kärlek och svek upp i rena rama Glamour-stilen. Jag är inget fan av att avslöja detaljer från boken, om du vill veta mer om just den är det bara att läsa baksidestexten som tyvärr avslöjade halva boken på en gång och tog bort en del av det här kittlande dramatiska från min läsupplevelse. Slutet däremot, det höjde upp. Det var lagom oväntat, och jag i mitt mörker mitt i natten (för ja, den var svår att släppa ifrån sig) satt och bölade i säkert en timme. Klumpen i magen höll i sig ännu längre. Att det dessutom är oerhört sällan en bok tar upp olika faktorer som har med surrogatmödraskap att göra höjs den ytterligare lite.

Det är en enkel, härlig bok med konsumtionsstatus. Den slukas fort och smidigt, men lämnar dock efter sig lite mer eftersmak än många andra i samma genre gör, och i slutänden blir jag sugen på att läsa fler av Dorothy Koomsons böcker.

 

 

Genre: Roman
Originaltitel: Goodnight, beautiful
Utgiven: 2008
Antal sidor: 422

 

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Litteratur, Romaner

Kommentera

