Några snabba om Lyckliga gatan


Liza Marklund släppte en ny Annika Bengtsson-roman i höstas: Lyckliga gatan. Genom vaknätterna tog jag mig bit för bit igenom boken, läste vissa delar högt för sonen (och ångrade mig direkt, herregud vilket övervåld jag lyckades läsa upp). Här har vi Annika på den nya redaktionen för tidningen Kvällspressen. En politiker har hittats brutalt misshandlad i sitt hem, ingen vet vem som gjort det, politikern är döende. Samtidigt försöker Annika själv hantera sitt nya liv som 4-barns mamma, där två av barnen är hennes partners, och relationen med sin ex-make – den bittre jäveln som sitter på sitt kontor och tycker synd om sig själv.

Alltså, Marklunds böcker låter aldrig fantastiska när man försöker berätta om dem, men jag tycker ändå att hon är en rätt sjukt bra författare. Hon lyckas få med så mycket utan att det blir rörigt, relationer och samhällsinfo blandat med brutalt våld och polisarbete som en regelrätt krimroman. Det är inte regelrätta krimisar, utan något lite högre, större, bättre.

Stig Larsson skriver rätt genialt om Liza Marklund i aftonbladet här: http://www.aftonbladet.se/kultur/article18157338.ab

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt

Kommentera

