Kyss mig först – Lottie Moggach


Framför mig har jag boken Kyss mig först. En  bok som gjort mig helt, jävla, mållös.

Huvudpersonen Leila lockas in på ett internetforum kallat ”the red pill” efter att hennes mor gått bort. Där kommer hon i kontakt med sitens startare – Adrian. Han har en något underlig förfrågan till henne. Skulle hon kunna låtsas vara en annan person under en längre period, en person som vill ta livet av sig utan att någon ska märka det?Leila ska alltså vara den här kvinnan, Tess, på alla internetforum och fortsätta hålla kontakten med hennes nära och kära genom dessa under lögnen att Tess är på semester på avlägsen plats och sakta men säkert avsluta hennes kontakter mer sporadiskt.

Hej, sjuka värld, tänkte jag först när jag bara läste vad boken handlade om. Hur skulle det gå? Sen funderade jag lite till, och insåg att herregud – det skulle ju kunna lyckas, åtminstone ett tag. Och hur obehaglig är inte den tanken?

Idén bakom boken är ascool, jag tycker också att Moggach lyckas bra med att få ihop lösa trådar och det är spännande och gripande och sjukt intressant att läsa sig in i den här nya och väldigt filosofiska tanken. Den ger dock en viss, nästan lite bitter eftersmak och lämnar kvar en liten obehaglig rysning längs ryggraden.

Köp den här eller här, vettja, och tack Modernista. Hos bokus kan du förresten provläsa den också, smakprov äger.

Genre: Etisk roman, typ
Originaltitel: Kiss me first
Utgiven: 2013
Antal sidor: 282
Passande musik:
Tycker att Macklemores Same Love funkar skitbra, på något sätt.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Dystopi, Litteratur, Romaner, Skräck

Kommentera

