Johannesnatten – Gull Åkerblom


Tittade in på en loppis här i stan här om dagen, och fastnade såklart i bokhyllorna. Vem kan motstå massa näst intill orörda böcker för några få kronor styck? Bland dessa böcker hittade jag en hel massa böcker (men lyckades begränsa inköpen till bara 4 stycken åtminstone). En av böckerna jag kom hem med var en favorit från mellanstadiet, Johannesnatten.

”Ett mycket speciellt hus önskar bekantskap med kattälskande kvinna med tonårig dotter. I utbyte mot vissa åtaganden försäkras rätt person HÖG UTDELNING.
Svar till Brisingamen, d.t.k.”

Så står det på baksidan, och ska jag vara ärlig så har jag bara en del minnesbilder från de efterföljande böckerna i trilogin och minns inte fullt ut vad boken handlar om. Mer än att unga Matilda är huvudpersonen och att hon dras in i ett kaos med massa nordisk mytologi, mytiska varelser och en hel del katter och flöjter genom böckernas gång. Men jag minns också oerhört vackra bilder som skapades i mitt huvud medan jag läste, solnedgångar och att krypa in i någons famn. Att slåss mot helvetets kung och försöka förhindra världens undergång. Som sagt, den första boken av nu fyra – efterföljs av Drakens Ö, Isflöjten och sist den nyskrivna De andra. Är väldigt nyfiken på vad jag kommer tycka idag, om jag vågar mig på att läsa den igen. Men har du ett yngre syskon, en kusin, ett barn, vem som helst som borde ha något att läsa som stannar i hjärtat så är det den här boken!

Genre: Fantasy
Originaltitel: Johannesnatten
Utgiven: 1992
Antal sidor: 177
Passande musik:
något med flöjter.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Fantasy, För mindre människor, Litteratur, Tonårsromaner

Kommentera

