Precious – Sapphire


”Jag fick gå om en klass när jag va tolv för jag fick barn med farsan. Det va 1983. Jag va inte i skolan på ett år. Det här kommer va mitt andra barn. Min dotter har Downs Syndor. Hon är eftebliven.”

Så börjar Precious, boken jag så oerhört generöst fick av min samordnare på en kampanj i somras. Jag började, och kunde inte sluta. Precious är en ung tjej som varit med om fruktansvärda saker, annat kan man inte säga. Och det här är hennes oredigerade berättelse, med ett språk som inte är särskilt rättat eller fint tillagt. Det är felstavat och rakt på sak och fyllt med så mycket känsla att det värker i kroppen av att läsa det. Boken fick en massa publicitet för några år sen, särskilt genom filmatiseringen av den, och ger insikt i en värld som man hoppas att ingen behöver uppleva någonsin -men tyvärr allt för många lever i ändå.

Den är underbar, och jag vet inte ens om jag orkar se filmen för att det till och från är så fruktansvärt jobbigt att försöka ta sig igenom den här ändå såpass lättlästa bok.

Genre: Roman/biografi?
Originaltitel: Push
Utgiven: 1996
Antal sidor:  300
Passande musik: känns det som att boken ger dig, i sig själv.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Litteratur, Romaner, Tonårsromaner

Kommentera

