#9 Hedningarnas förgård – Vibeke Olsson


Min präst gav mig ett lästips medan jag jobbade med henne. Vibeke Olssons böcker om antika Rom. Smått tveksam lånade jag hem dem och det har jag fortfarande aldrig ångrat.

Hedningarnas förgård och efterföljande böcker i serien följer Callistrate, och hennes nyfödda barn på Roms gator ungefär 200 år efter vår tideräknings start. De slåss för att ens överleva i en tid där oönskade barn ofta kastades i sophögarna. Vidare får man följa utvecklingen av kristendomen i Rom – från djupt föraktad religion med förföljelser och inte sällan avrättning av följarna av religionen till statsreligion i världens då största rike.

Kristendomens historia är lätt att glömma bort i kontrast mot dess makt idag, och i jämförelse med andra religioners historia, men i en tid som nu när religion åter igen är en stark orsak till förföljelse och särbehandling kan det vara värt att påminna en del om vart de själva kommer ifrån och hur vad som idag är en av världens största religioner startade. Allmänbildande och ett oerhört tacksamt sätt att ta till sig både religion och historia på ett lite mer underhållande sätt.

Lämna en kommentar

Filed under 30 böcker alla borde läsa, Böcker, Historia, Religion, Romaner

Kommentera

