#5 Gräset sjunger – Doris Lessing


I våras började jag de 30 böckerna man borde läsa innan man dör, och hann med 4. Sen kom tentor och annat engagemang i vägen för skrivandet. Och dessutom försvann listan. Igår fann jag den igen!

Jag tror att det är viktigt att ha läst några nobelpristagare – inte alla. Inte ens många. Men några få utvalda. En av de jag minns att jag tyckte oerhört mycket om var just Gräset Sjunger av Doris Lessing. 2007 vann hon nobelpriset i litteratur, och hon klassas som en av 1900-talets bästa författare.

Gräset sjunger skrevs redan 1950, och handlar om kärlek och rasmotsättningar i dåvarande Rhodesia. Språket är så vackert och målande och gripande att den följer med en resten av livet. Därför är den nummer 5.

Lämna en kommentar

Filed under 30 böcker alla borde läsa, Böcker, Litteratur, Romaner

Kommentera

