Doktor Joseph – Andreas Roman


I våras redan skickade Massolit Förlag hem Doktor Joseph till mig. En kuslig thriller med vodoo-inslag, där bara omslaget gav mig rejält med gåshud. Och jag började läsa redan då, och läste mer än hälften, men halvvägs igenom fick jag lägga den ifrån mig. Kusligt är ledordet. Riktigt jävla skrämmande också, till den grad att jag fick mardrömmar.

Mardrömmar är inte riktigt min grej, men bara att kunna skriva så att man får mardrömmar är jag sjukt imponerad av och jag tyckte ju om allt jag läste också. Voodoo är bland det häftigaste jag vet, såpass att om jag fortsätter med mina religionsstudier någon gång i framtiden är det nog det jag kommer inrikta mig på.

Snabbt om boken ändå, efter mina reaktioner på den. Joseph lyckas på mycket kort tid bli av med jobbet, bli polisanmäld av grannen och dessutom lämnar fru och barn honom. Livet är inte alltid sådär jätteunderbart. Han får nog. Och går ner i källaren. Där alla hans gamla vodougrejer står kvar och väntar på honom. Nackdelen är att han har en gammal präst, Domaren, från sin gamla hemby efter sig, och han har letat efter honom i många år…

Som sagt, kusligt och mystiskt och rätt fantastiskt spännande. Det var perfekt att läsa klart den på stranden i klart solsken istället för mörka kvällar i lägenheten ensam – för att klara av krypningarna längs ryggraden. Och så kommer det fler i serien Stockholm Vodou, jag tror inte att vi kommer bli besvikna.

Genre: Roman, religion, skräck
Originaltitel: Doktor Joseph
Utgiven: 2013
Antal sidor: 387

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Romaner, Skräck, Thriller

Kommentera

