#1 – Häxa av Celia Reese


Inom de här 30 böckerna ingår både böcker för yngre och för äldre, och det här är en ganska typisk ungdomsbok.

Boken utgår ifrån dagboksblad hittade i ett lapptäcke, sidorna är skrivna under 1600-talet. På bladen beskrivs Marys liv, hennes mormor bränns som häxa och hon flyr därifrån till Amerika för att bli del i Den Nya Världen. Även där förföljs dock hon i misstanken om att hon är en av dem där. Häxorna.

Jag har inte läst boken sen 2006 eller 2007, men boken har ändå gjort ett stort avtryck i mig. Både i värderingar och en historielektion. För mig personligen kanske för att häxbränningarna alltid fascinerat mig lite extra. Men det är de här extra sakerna, att leva sig in i en annans historia och dessutom lära sig lite om sin egen som gör att jag tycker att det här är en av de böcker ALLA borde läsa.

 

4 kommentarer

Filed under 30 böcker alla borde läsa, Allmänt intressant, Böcker, Litteratur, Tips, Tonårsromaner

4 responses to “#1 – Häxa av Celia Reese

  1. Den här boken läste jag för ganska många år sen men jag gillade den. Har även läst den andra boken som handlade om en indiantjej, men kommer inte ihåg vad den heter just nu.

  2. Cathy

    Hej har du läst den?

    Varit sugen länge men inte riktigt tagit till mig den än.

    Tack för en jätte fin sida med boktips.
    Cathy

    • Hej Cathy! Alla böcker jag skriver om i bloggen är såna jag själv läst. Det är en trevlig bok som kommer ge dig en skön lässtund i vintermörkret tror jag 😊

Kommentera

