Pianostämmaren – Stefan Tegenfalk


Mitt första läsex som kom hem i lådan var den här boken. Jag är en relativt skräckkänslig person, och en blodindränkt flicka på framsidan kändes på något sätt lite för otäckt för min smak. Dock i nöden läses allt i hyllan, och vet ni vad – jag gillade det.

Pianostämmaren ska vara en fristående fortsättning i Stefan Tegenfalks kriminalserie om Jonna de Brugge och Walter Gröhn – säger baksidan – och cirkulerar kring ett mord så som kriminalromaner ofta gör. En flicka i sextonårsåldern hittas död på en strand med ett underligt märke på tinningen. Vem skulle mörda en så ung tjej, och varför? Är det bara ett högstadiegräl som spårat ur eller är det en seriemördare de har på halsen?

Samtidigt försöker huvudpersonen kriminalassistent Jonna de Brugge, som tycks varit med om något hemskt på Arlanda i en tidigare bok som jag inte vet något om (men gärna vill veta mer om), komma över det traumat genom att ta reda på mer om sina biologiska föräldrar och utreda sitt eget psyke.

Som jag sagt många, många gånger är inte kriminalromaner riktigt min favoritgenre – därför blev jag riktigt förvånad när jag faktiskt ville veta vad som hände på nästa uppslag. Lagom med spänning, lagom gripande och lagom förvirrande för att man ska kunna ana mördaren bakom nästa krök men ändå inte vara riktigt säker någon gång. Rekommenderas.

Genre: Kriminalroman
Originaltitel: Pianostämmaren
Utgiven: 2012
Antal sidor: 404
Passande musik: Även här är det den klassiska musiken som tilltalar, redan tidigt tas pianomusiken upp som en av huvudkaraktärernas stora intresse och olika stycken nämns efter hand. Lyssna på de som nämns i boken, säger jag.

Boken kan du köpa här och här, annars tror jag att e-boksexemplar går att låna hem alldeles gratis på bibliotekets webtjänst.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Krim, Litteratur, Romaner

Kommentera

