Lockfågeln – Henrik Brun


Det här är ett recensionsexemplar som dök upp i min låda redan i januari, någon dag innan släppet. Jag började redan då, men mitt bristande intresse av kriminalromaner kändes från sida ett och det var svårt att fortsätta.

Storyn är ganska enkel, den danske journalisten Ketil Brandt är på väg till ett bröllop i Bosnien med tåg. På väg in i Slovenien får han ett samtal från polisen i Ljubljana. Hans gamle vän Michael är hittat död, och de vill gärna ha Ketils hjälp att försöka utreda vem som är mördaren. Det verkar dock som att han används som en bricka i ett större spel, både smuggling och människohandel dyker upp på brädet. Dessutom får han oväntad hjälp av den slovenska journalisten Ines Sivonik och de åker iväg på en hisnande resa genom föredetta Jugoslavien.

Jag blir inte fast, det är väl därför det tog fram tills nu att läsa klart den. Jag älskar miljön och det finns många intressanta trådar – människohandel och våldtäkt och andra hemskheter – som lyfter lite, men på det stora hela känner jag att det är något som liksom saknas lite. Något driv, någon önskan att bläddra vidare. Jag finner det inte den här gången, tyvärr. Däremot måste jag säga att upplösningen nästan gjorde boken värd att ta sig igenom, bara så att du vet.

Genre: Kriminalroman
Originaltitel: Den danske lokkedue
Utgiven: 2011
Antal sidor: 456
Passande musik: En tickande klocka, eller kanske någon slags ”balkandisco” som det så fint benämns som gång på gång längs sidorna.

Boken hittar du här och här.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Krim, Litteratur

Kommentera

