Bröderna Lejonhjärta


Allas vår Astrid Lingrens odödliga klassiker Bröderna Lejonhjärta. Vilket äventyr. Jag och han jag bor med läser böcker ihop högt ibland, mest bara för att det är så trevligt, och nu senast valde vi min julklapp Bröderna Lejonhjärta. Det är säkert 10 år sedan jag läste den, på tiden då jag fortfarande var ett barn och inte riktigt förstod grymhet och död på samma sätt idag. Nu blöder mitt hjärta med pojkarna som hamnar i Nangijalas vackra, grönskande dalar och kastas in i ett fullskaligt krig mot orättvisa och för frihet.

Det är mer fantastiskt än jag kunde minnas, bland de bästa skrivna verk jag någonsin mött och mer eller mindre oslagbart. Och till och med min sambo, som kunde se Titanic utan att fälla en tår, kände det. Det där med stort D som hon lyckas få fram med så enkla medel, vår kära Astrid, allas vår sagotant. Underbart är det.

Fortsätter nog med Mio min Mio, för att behålla känslan av riken långt borta med ondskefulla diktatorer som vägrar ge upp för frihetens storm.

Kan därmed ej heller sluta lyssna på musiken från filmen. Åh, underbart.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, För mindre människor, Litteratur, Romaner, Skräck

Kommentera

