A Casual Vacancy – J.K. Rowling


Äntligen! Äntligen kommer det mer av en av mina absoluta favoritförfattare, J.K. Rowling – skaparen av Harry Potter (som att inte alla redan vet det).

A Casual Vacancy heter boken, vuxenromanen av ungdomsboksförfattaren, och utspelar sig i ett litet samhälle i England kallat Pagford. I Pagford har de ett kommunalfullmäktige. I fullmäktige sitter Barry Fairweather (ja, jag vet, Barry och Harry – hillarious), och i bokens första kapitel avlider han plötsligt. Det uppstår ett slags inofficiellt, dolt kaos genom den tomma stol som uppstått. Vem ska ta över nu, och hur kommer det påverka Pagfords relation till närmsta samhället och livet i stort?

Det låter inte fantastiskt, men det är det. Du får en kort inblick i en mängd människors liv i en helt vanlig stad med helt vanliga liv. Allt är vanligt, förutom att perspektivet skiftar hela tiden från vuxen till ungdom, från rik till fattig, från förälder till barn. Allas tankar och åsikter får vara med och man lär känna och känner med och lider med dem hela bunten och det är så vackert och gripande och man vill aldrig sluta läsa och helt enkelt aldrig lägga den ifrån sig. Samtidigt har den någon slags rå, ganska genial humor som glimtar igenom den ganska mörka historien och samhällskritiken man möter är diskret och stilig och absolut relevant.

Jag råder er också att läsa den på originalspråket, för J.K. har en helt fantastisk förmåga att kunna skriva dialekter, nackdelen är att språket är väldigt brittiskt och det dyker upp en hel del ord man i regel inte använder (åtminstone inte jag i mina möten med engelskan). För den som tycker att det känns jobbigt kom Den tomma stolen ut på svenska idag. Den är värd tiden.

2 kommentarer

Filed under Böcker, Humor, Litteratur, Romaner, Tips

2 responses to “A Casual Vacancy – J.K. Rowling

  1. Den låter onekligen läsvärd! Nu blev jag faktiskt motiverad att ta mig igenom den bokhögen jag samlat på mig, thanks bro!

  2. Pingback: Årssammanfattning i antal böcker | 365 böcker du borde läsa

Kommentera

