Veronica Roth – Divergent


Min första läsplattebok – ja, för det blev en sån ändå – och jag började läsa ett prov av en bok som liksom kom med min Sony PRS-T2:a som hette Divergent. Oklipsk som man är ibland uppfattade jag inte att det bara var ett provsmak och blev snabbt fångad in i den postapokalyptiska världen som Veronica Roth målar fram.

Vi befinner oss i ett uttorkad, ruinbelamrat Chicago. Huvudpersonen Beatrice är 16 år, och måste nu välja vilken grupp hon vill tillhöra i det nyskapade samhället (som jag antar skapats efter någon slags kris). Det finns 5 olika grupper: Abnegation (förnekelse), Erudite (lärda), Amity (vänskaplig), Candor (uppriktighet) och Dauntless (orädd). Hon är född in i Abnegation, men vet inte om det är vad hon vill välja för resten av sitt liv.

Sen följer såklart valet och initieringsprocessen in i den grupp man valt för att man ska visa att man verkligen hör dit och att man väljer gruppen framför familjebanden ”Faction before blood” är mottot. Och hon är tuff, och självständig och det är helt underbart att läsa om Beatrice – Tris – och det här helt annorlunda livet som har uppkommit i reaktion mot vårt nuvarande levnadssätt där folk är själviska, ointelligenta, fega, lögnaktiga och elaka. Ashäftigt!

Delvis påminner den om Hungerspelen-trilogin, delvis lite om Metro 2033, och det är trevligt att känna igen sig lite och det är så himla skönt att bara dras med in i en möjlig framtid. Det enda tråkiga är när kärlekshistorien börjar uppdagas. Såklart kan inte en tonårstjej få vara huvudperson i en historia där hon INTE faller head over heals för en beskyddande, äldre kille som hon egentligen inte borde falla för. Inte ens i den här hitte-på-världen som är så långt ifrån vår den kan bli. Annars är boken toppen, tycker jag. Det är gripande och intressant och sådär lagom svindlande då och då och man vill liksom bara veta mer. Som tur är finns det en uppföljare också.

Boken släpps på svenska i november, enligt adlibris, och jag råder er att läsa den. För rent nöjes skull.

Genre: Postapokalyps/futuristisk Sifi/tonårsroman
Originaltitel: Divergent
Utgiven: 2011
Antal sidor: 285
Passande musik: Jag tror något i stil med den här

1 kommentar

Filed under Övrigt, Böcker, Dystopi, Fantasy, Litteratur, Tonårsromaner

One response to “Veronica Roth – Divergent

  1. Åh! Denhär måste jag läsa! 😀 Älskar dystopi!

Kommentera

