Återvändaren – Buthler & Öhrlund


Buthler & Öhrlund

Återvändaren

Återvändaren är det första, så kallade, läsexemplaret jag fått hem. Full av förväntan, men med en viss tvekan, tog jag mig an utmaningen att läsa en deckare, eller krimroman om man så vill.

I huvudrollen ser vi Christopher Silfverbielke, en fd. finansstjärna till psykopat som gör allt – jag menar ALLT – för att få det som han vill. Om det så är mörda kompisar, våldta brudar på hårda sätt och sen mörda dem för att de klagar eller undanröja folk som gnäller på IKEA. Återvändaren är tredje boken med herr Silfverbielke i fokus, men är fristående och det tidigare är faktiskt inte särskilt relevant för för att förstå storyn i den här. Däremot är jag inte särskilt imponerad. Kanske är det för att jag i regel inte är förtjust av genren eller så är det bara att det är ganska långtråkigt att ta sig igenom denna Dexter-wannabe.

För på så många sätt påminner det om Dexter, den där serien ni vet, med en seriemördare/brottsplatsutredare som dödar de som han räknar som ”onda”. Precis samma sak är det i Återvändaren, bara det att alla vet att  Silfverbielke är skurken. Han kamouflerar sig, gömmer sig från polisen Colt som i åratal förföljt honom och ligger med en massa brudar på div. olika sätt. Ja, det är så mycket sex att den nu mycket omtalade Fifty Shades of Grey nästan bleknar i jämförelse. Däremot kan jag ge beröm för de många sidohistorierna som fyller ut på kanterna, om den otrogna polisen, den nyupptäckta släktningen och andra små sidospår som till och från faktiskt är mer intressanta än huvudhistorien.

Ja, men om man ändå vill ha en ganska soft, rätt porrig, krim att läsa i höstmörkret kan det ändå vara värt det. För säkert är det någon som gillar kallblodiga mord och bara att titta in i en total psykopats manipulativa hjärna är ju faktiskt ganska intressant. Och uppföljaren kommer tydligen i vår, och med tanke på det typiska cliff-hanger-slutet är jag faktiskt sugen på att läsa den med.

Genre: Kriminalroman/deckare
Originaltitel: Återvändaren
Utgiven: 2012
Antal sidor: 424
Passande musik: Åh, jag lyssnade på Damien Rice, men är inte säker på att det är musiken som passar bäst. Regnsmatter är nog grejen tror jag.

1 kommentar

Filed under Böcker, Krim, Litteratur, Romaner

One response to “Återvändaren – Buthler & Öhrlund

  1. Pingback: Årssammanfattning i antal böcker | 365 böcker du borde läsa

Kommentera

