De utvalda – tankeläsaren – Kristin Cashore


Efter ett besök på biblioteket spontanlånade jag en bok jag spanat på ett tag. De Utvalda – Tankeläsaren, av Kristin Cashore. En ungdomsfantasy som enligt baksidestexter och intrycket verkade vara en fantastisk fantasyroman om en kaxig, ung tjej med olikfärgade ögon och en speciell GÅVA.

Och kanske kommer den bli bra, men nåt hundratal sidor in tröttnar jag bara på beskrivningen av Katsa, huvudpersonen, som en ”onormal” tjej för att hon inte vill gifta sig och ha barn.  Och det här ONORMALA med att INTE VILJA bli en MAMMA, att INTE VAR EN RIKTIG kvinna, gör mig så less att allt annat i boken liksom bleknar i jämförelse. Visst är det någon bra slagsmålsscen där hon visar att ingen kan slå ner henne, för stridens gåva är det hon har. Och hur jobbigt det är att vara ensam tjej som bara slåss mot massa män. Men ärligt, dags att skaffa något lite originellt tänker jag.

Om jag fortsätter så hoppas jag på lite förändring, mindre tjafs om hennes saknade kvinnlighet och mer fokus på hennes personlighet. Mer fokus på ärenden och uppdrag, mindre på icke-romanser och frierier. Jag tror att det är för att jag förväntade mig något i stil med Mördarens lärling jag blir besviken, kanske, eller bara för att jag förväntade mig något nytt och fräscht och något med lite mer innehåll och stil och lika värden.

Men tydligen är det omöjligt.

2 kommentarer

Filed under Böcker, Fantasy, Litteratur, Tonårsromaner

2 responses to “De utvalda – tankeläsaren – Kristin Cashore

  1. Jenny

    Tråkigt att du inte föll för Cashore. Detta är den första av tre böcker i samma värld och de är enligt min mening glimrande och blir bara bättre för varje del! En av mina fantasyfavoriter näst efter Hobb och i klass med Stiefvater. Helt klart INTE någon tråktraditionell kvinnosyn här. Kanske är den svenska översättningen dålig? Jag har läst (och läst om) dem på engelska och rekommenderar dem varmt!

    • Kanske behöver jag ge Cashore en ny chans – men kanske kan det också vara att jag inte är tydlig nog i min tankegång 🙂
      Jag märker att huvudpersonen inte är en ”traditionell kvinna” för att (så vitt jag minns) tänker hon det typ… hela tiden. Och andra påpekar hur okvinnlig hon är.. Typ hela tiden 😀 Sen är det såklart kul med normbrytande huvudroller 🙂
      Tack för tipset 🙂

Kommentera

