Baddaren – Emma Hamberg


I somras smet jag in hos föräldrarna och stal en solstol, och kände att inte fan kan jag ligga här och götta mig i solen utan en bra bok i näven och raidade snabbt första bästa bokhylla för att få tag i ett passande exemplar. Där stod Emma Hambergs Baddaren från 2010. Allt jag visste om Emma Hamberg var att hon blev en idol genom Linas kvällsbok 1 & 2 som låg som en bibel vid min säng i säkert ett halvår av min tonårstid.

I Baddaren byter vi läsarkrets, och vänder oss mot en lite äldre publik. I centrum står den uttråkade konstnären och konstnärshustrun Maja som bor i vad man borde kunna kalla ett slott på en ö mitt i Vänern med sin betydligt äldre make. Inspirationen tryter och hon bestämmer sig för att GÖRA NÅGOT. Så hon startar en simskola, för vuxna, med förhoppningen om att bringa samman en massa vuxna som av olika anledningar aldrig lärt sig simma. Det dyker bara upp tre, som med sina olika förflutna kommer att förändra livet på ön för alltid.

Det låter kanske inte som så mycket, vad vet jag, men ärligt talat. Från sida ett satt jag med näsan klistrad och kunde för mitt liv inte sluta läsa. Den är lagom lättläst, skapar känslor du inte visste att du hade och lämnar dig mitt i ett melankoliskt lyckorus. Ja, precis så, ett melankolisk lyckorus. Hur strange låter det inte. Ett perfekt tips för soliga sommardagar och regniga hösteftermiddagar. Japp, japp.

Genre: Roman
Originaltitel: Baddaren
Utgiven: 2010
Antal sidor: 373
Passande musik: Vindens sus eller regndroppar på rutan, eventuellt lite Satie.

1 kommentar

Filed under Böcker, Romaner

One response to “Baddaren – Emma Hamberg

  1. Pingback: Årssammanfattning i antal böcker | 365 böcker du borde läsa

Kommentera

