Cirkeln – Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren


Som sagt, tågåkandet gav en öppning till mer bokläsande. En bok jag länge velat ta mig igenom var kritikerrosade Cirkeln. Och äntligen fick jag sätta tänderna i den fantasirika tonårsromanen.

Cirkeln börjar på en gymnasieskola i Engelsfors, med Elias. Elias mår psykiskt dåligt, mycket dåligt, och efter ett samtal med rektorn tar han livet av sig på skolans badrum. Det är vad som startar allt.

Det utbryter kaos under den blodröda månen som stiger över staden. En massa mystik och  magi och apokalypsföraningar genomsyrar boken som hela tiden förvånar och skrämmer. När du tror att du börjar få grepp om vem som ställer till med kaoset omkastas allt och dina tankar vänds om totalt. Det är den klassiska tonårsromanen med en twist, en spännande twist som gör det intressant och spännande att ta sig igenom.

Då och då blev jag lite uttråkad, men annars var det en trevlig roman att gräva sig ner i. Det var spännande, romantiskt, dramatiskt, magiskt och lite lagom till och från. Och jag råder ändå er att ta sig igenom den. För det är inte så mycket, och jag väntar ändå förväntansfullt på att ta mig igenom del 2 – Eld, i sinom tid. Augustprisnominerade böcker brukar ju ändå, i regel, vara positiva överraskningar.

Genre: Fantasy/tonår/roman
Originaltitel: Cirkeln
Utgiven: 2011
Antal sidor: 520
Passande musik: Gåshudsskapande musik, kanske något i DEN HÄR stilen

2 kommentarer

Filed under Böcker, Fantasy, Tonårsromaner

2 responses to “Cirkeln – Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

  1. Hej!

    Jag jobbar för Kult pr, och ser mig om efter bra bokbloggare som kan tänkas vilja ha recensionsutskick från de förlag som vi jobbar med (Lind & Co, Leopard, Massolit etc). Jag har hittat din blogg, och om du är intresserad av utskick vill jag att du skickar följande information till mig:

    Kontaktperson (för- och efternamn)
    E-postadress
    Telefonnummer (om det finns – inte nödvändigt)
    Fysisk adress/Postadress

    Med vänlig hälsning
    Stina Wahlén
    ______________________________________________

    Stina Wahlén
    Kult pr
    Kammakargatan 48
    SE-111 60 STOCKHOLM
    stina.wahlen@kultpr.se
    +46 73 054 88 61

  2. Pingback: Årssammanfattning i antal böcker | 365 böcker du borde läsa

Kommentera

