Astrid Lindgren <3 Peter Bergting?


Att börja skriva om en av Sveriges, ja världens, bästa författare är svårt. Astrid Anna Emilia Lindgren skulle fyllt 105 år i år. Under sin livstid han hon skriva över 30 välkända alster om allt från Emil i Lönneberga till Pippi Långstrump och vår Allra Käraste Syster som väntar under rosenbusken.

Orsaken till att jag tar upp det här är att en av mina absoluta favoritillustratörer, Peter Bergting, precis gjort nya framsidor till två av mina favoritLindgren-klassiker, Mio, min Mio och Bröderna Lejonhjärta.

Så kanske är det snarare Peter Bergting jag hyllar lite i och med det här. Han var också delaktig i att skapa omslaget till Harry Potter och Dödsrelikerna och en massa annat. Här hittar du mer av honom. Han är från Åmål, ska du se, och klasskamrat till mamma. Det tycker jag är coolt. Konst är coolt. Särskilt litterär konst. Och de där två skulle jag gärna ha i bokhyllan, du med kanske?

1 kommentar

Filed under Allmänt intressant, Böcker, Fantasy, Litteratur

One response to “Astrid Lindgren <3 Peter Bergting?

  1. tycker han missade på fonten dock, ”Astrid Lindgren” alltså. annars, hell yeah! eller något 🙂

Kommentera

