Pluggångestenkät


Ooh, min första enkät här ju. Spännande!

Senast lästa: Förutom all kurslitteratur jag behöver ta mig igenom hela tiden så lyssnade jag precis igenom Liza Marklunds En plats i solen här om dagen, samtidigt lyssnar jag också igenom Catching Fire. Rent fysiskt var nog Den skapande läsaren den senaste boken jag faktiskt LÄSTE klart, men mer av tvång än av underhållningsvärde – så håll er borta från den.

Senast köpta bok: Ooh, köpte en lagom stor mängd på bokrean – inkluderat Hungerspelen, några volymer av Sagan om Isfolket och En Dag.

Senast lånade bok: Mothers and Children av Elisheva Baumgarten, egentligen för en distanskurs som går, men superspännande ändå. Annars lånade jag Boktjuven hemifrån för ett bra tag sen.

Senast fådda bok: Oj, den senaste boken jag fick var nog Du gamla, du Fria och Julfritt som kom i julstrumpan, tillsammans med en engelsk bok jag inte minns namnet på (som nog fortfarande står i familjehemmet och väntar på att få flytta in i min nya lägenhet i juni).

Favoritbokhandel: Bok och Bild i Stockholm, i slutet av Drottninggatan. Kan vara Sveriges absolut mysigaste bokhandel, både prismässigt och personalmässigt och stämningsmässigt då.

Favoritbibliotek: Carolina Rediviva i Uppsala kan vara det mysigaste, men inte för skönlitteraturslån. Har alltid haft en viss förkärlek till Sollentuna Bibliotek av sentimentala själ, men har inte lånat så många böcker som på Karlstad bibliotek någonsin. Fast det bästa var nog ändå Sundstas gymnasiebibliotek faktiskt.

Antal lånekort: Fem, tror jag. Sollentuna, Hammarö, Karlstad, Uppsala stadsbibliotek och Uppsala Universitetsbibliotek. Kan ha ett från Åmål också, kanske ett från Visby dessutom 🙂

Använder som bokmärke: Åh, herregud. Det som ligger närmast, kan vara allt från ett ”riktigt” bokmärke till ett kvitto från väskan, en utriven papperslapp från anteckningsblocket, en hårsnodd… Ja, ungefär vad som helst.

Favoritfärg på bok: Svarta böcker, och vita – gör sig snyggt i hyllan.

Favoritmat/snacks vid läsning: Alltid chips, nackdelen är dock flottfläckar på sidorna. Annars ett glas vatten, i regel blir jag för uppslukad av det jag gräver mig in i för att komma ihåg att kroppen behöver saker som mat… Pff…

Favoritdryck vid läsning: Vatten, eller kanske lite saft. Sånt som inte fläckar om man spiller (a)

Favoritställe att läsa på: I sängen, på tåget eller vid köksbordet.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Sidan 42 i En Dag, 146 i Empress Orchid (och så har det pinsamt nog varit i ett år eller så), och på sidan 221 i Game of Thrones.

Den här boken köper jag till en förälder: Mina föräldrar får i regel deckare av mig, fast nu senast lånade jag ut Hungerspelen till mor och far. Du gamla, du Fria blev årets julklappsbok. Tror att pappa skulle gilla The Night Watch, så kanske blir det hans födelsedagspresent eller så.

Den här boken köper jag till min bästa vän: Hmm… Beror ju helt på.

Den här boken köper jag till en partner: Hahahaha, gav honom en seriebok Gängkrig 145 i födelsedagspresent, tillsammans med Spelet för att se om jag kunde få honom lika intresserad av läsning som jag är. Funkar dock bäst om jag läser högt för honom, och tillsammans har vi lyckats ta oss igenom nästan hela Hundraåringen … och snart ska jag nog tvinga honom igenom alla Robin Hobbs böcker, och sen lite Liza Marklund. Spänning är ju ändå något han gillar.

Favoritgenre: I regel Fantasy, faktiskt, med vissa inslag av smarta samhällskritiska alster av olika slag typ Jag är inte rabiat. Jag äter pizza.

Favoritformat: Pocket.

Författarfavorit: Robin Hobb, Liza Marklund, Neil Gaiman, Philipa Gregory, J.K. Rowling, Philippa Gregory och George Orwell. Och många andra. Mhm.

Den tjockaste bok jag läst: Say what? Ehm, Avalons Dimmor är en rätt tjock en, Liftarens guide till galaxen också (vi hade alla fem i en volym), men dras i regel till tjocka feta fina böcker.

Den tunnaste bok jag läst: Kan tänka mig någon barnbok, typ Max potta, kanske.

Favoritljud när du läser: Musik jag lyssnat på så länge att jag kan den utantill och inte ger den fokus, eller andras småprat.

Favorittidning: OTTAR. Alla gånger Ottar. RFSU’s medlemstidning.

Prenumererar på: Ottar, såklart, och fram till jul fick jag även hem den gulliga lilla tidningen W.I.T.C.H. då och då.

Favoritbokblogg: Bokhora, tror jag.

Mitt bästa bokminne: Harry Potter är ett starkt bokminne, eller första tre genomläsningarna av Avalons dimmor som jag älskar lite mer varje gång.

Senaste bokfyndet: Hungerspelen, alla tre volymerna i en inbunden för 75:- kändes som ett riktigt kap. Innan det tror jag att Robin Hobbs The Golden Fool och Fools Fate kan ha varit det senaste riktigt bra bokfynden, för typ 15 kronor styck på Myrorna.

Senaste impulsköpta bok: Liza Marklunds samlade krönikor i någon samlingspocket som man fick för någon tia med sin adlibris-beställning.

En bra bok att ge bort: Hungerspelen, Egalias döttrar och Jag är inte rabiat. Jag äter pizza.

Bokgenre som jag undviker: Skräck och långtråkiga naturalistiska skapelser av författare som Strindberg och sådana, för att slippa dö tråkighetsdöden. Och böcker som har tråkiga framsidor.

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Vadå ”inte vill ha längre”? Kan man inte vilja ha sina böcker? Åh, jag älskar mina böcker. Allesammans. Så jag ställer dem i hyllan. Någon dag kanske jag kommer börja skänka bort dem någonstans. Någon dag…

Så här håller jag koll på vad jag läst: Har en fin liten läsdagbok som jag fört i många, många år. Har nog ett flertal olika till och med.

Så här sorterar jag min bokhylla: Efter storlek, tror jag, eller efter hur dom får plats. Eller.. Sortera?

Nästa bok jag ska läsa: Oj, jag såg ett tips om en bok som heter Beneath the dark ice av Greig Beck, som jag blev lite sugen på. Så den kanske det blir. Fast den jag BÖR läsa är Främlingen av Camus, igen, för min B2:a i Tros och livsåskådningsvetenskap.

1 kommentar

Filed under Enkäter

One response to “Pluggångestenkät

  1. Denas böcker är bara bäst

Kommentera

