Den fjortonde bruden – Meredith Ann Pierce


Jag har en förkärlek till vampyrer, annat kan jag ju inte påstå, och när jag i typ 14-års present fick Den fjortonde bruden öppnade sig något av en ny värld. Det kan vara bland de böcker jag råkat läsa om flest gånger, för att jag dessutom gillar lagom otäcka böcker som utspelar sig i medeltidsaktiga världar. Att det är början av en trilogi fattade jag inte förrän säkert 4 år senare när jag råkade ramla på dem i skolbiblioteket på min gymnasieskola. Skolbibliotek är förresten nog det bästa stället att möta nya böcker, sådär lagom uppställda efter olika språk och nyhet. Typ.

Tänker ändå att Den fjortonde bruden kan vara en bra bok att bryta Edward Cullen-vampyrtrenden med, få alla Team Edward, Team Jacob-människor att öppna upp sig för lite riktiga VAMPYYYYRER med blod och sånt. Mhm. Och trodde du att det var nytt med vampyrer så kanske du får dig en ögonöppnare, den här är skriven redan 1986 (över 25 år sen alltså), och definitivt INTE den första i sitt slag.

Sådär, så slår man ett slag för vampyren.

1 kommentar

Filed under Böcker, Fantasy, Litteratur

One response to “Den fjortonde bruden – Meredith Ann Pierce

  1. Åh jävlar ja, hon var min favoritförfattare när jag var liten, fantastisk ❤

Kommentera

