Allmänt författartips #2 – Philippa Gregory


Åh, herregud!

Hur kan jag ha missat en av mina all-time-favourite-writers: Philippa Gregory. Jag tror aldrig att hon fått så mycket creds för sitt författarskap. Inte så stora löpsedlar och starka skrik om henne, allmänt.

Hennes kändaste bok är antagligen Den andra systern Boleyn, som filmatiserats ett flertal gånger – sist med Natalie Portman, Scarlett Johansson och Eric Bana. Gregorys grej är historia, skönlitterär historia. Hon beskriver i Den Andra Systern Boleyn den brittiske 1500-tals kungen Henrik VIII:s kärlekshistoria med först Mary Boleyn och sen Ann Boleyn – som kommer att bli hans andra hustru. Kampen för Ann att hamna där finns med. Och alla hovintriger och maktspel som samlas kring det Tudors-iska hovet. Som förhistoria till den boken finns Den Första Hustrun, om Katarina av Aragonien som var Henrik VIII:s första hustru (och innan det hans brors hustru, otippat, huh?). Efter Den andra systern Boleyn följer böcker om hans efterföljande hustrur (ex I drottningens närhet, Jungfruns älskare och Arvet efter Anne Boleyn.)

Hon kan ha tappat stinget lite i de senare böckerna om alla galenpannan Henrik VIII:s hustrur, men ursprungligen är hon intresseväckande och relativt historiskt korrekt – böckerna skrivs i samverkan med historiker och lyckas verkligen få med den där 1500-tals andan. Jag tänker att jag är vid hovet och kämpar om makten. Att jag lever i den världen.

Så för den som är intresserad av historia. Av Brittisk kungahistoria. Av kungar. Av kärlekshistorier. Av intriger. Av spännande, oväntade sanningar från ett land som ligger rätt nära ändå. Ja, då jävlar, då är nog Philippa Gregory något att sätta tänderna i, ja, det tycker jag sannerligen.

Trevlig läsning!

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Författartips, Historia, Tips

Kommentera

