Allmänt författartips #1 – Robin Hobb


Jag blir ofta fast i olika författare, antagligen är jag inte den enda. Just nu (igen) har jag helt förälskat mig i Robin Hobb, och hennes fantastiska skapelser. Hon arbetar i trilogier. Den första jag kom i kontakt med var Berättelsen om Fjärrskådarna, en trilogi som följs av flera. Grejen med Robin Hobb (fast egentligen Margaret Astrid Lindholm Ogden) är att hon bygger upp en värld. Ofta en värld som är lugn, vacker, idyllisk och sådär helt underbar bara. Sen bryter hon ner den, steg för steg. Bit för bit. Det börjar alltid med en liten händelse, nästan omärklig, som börjar rubba verkligheten för huvudkaraktärerna. Sen börjar allt falla utför. Vilket är helt fantastiskt.

Jag kan tro att det är just därför folk ibland har lite svårt att just komma in i hennes böcker. Första hundra sidorna eller så går åt till att bara lära känna karaktärer och miljöer för att sen svepas in i den världen huvudstupa och aldrig vilja släppa taget. Om jag missat att nämna det är hon Fantasy-författare, och enligt mig nog antagligen en av de allra mest genialiska. Hej, alla vänner jag träffat i hennes böcker, hej alla platser du lär känna. Alla känslor du känner.

Hej, godvänner, ge dig in i Sex Hertigdömen, Bingestad och Bergsriket nu. Släng dig in i Robin Hobbs fantastiska värld.

2 kommentarer

Filed under Fantasy, Författartips

2 responses to “Allmänt författartips #1 – Robin Hobb

  1. Elin

    Det lät som något jag skulle gilla! Jättebra tips, det ska jag kolla in! (När jag tagit mig till slutet på Hemingwayboken jag läser. Han gillar verkligen fiske och tjurfäktning den gubben.)

  2. Robin Hobb är fantastiskt, har ganska nyligen upptäckt henne och är fast 🙂
    Trevlig blogg du har, hit kommer jag tillbaka för boktips!

Kommentera

