Vecka 25 – Stamtavlor


Dilsa Demirbag – Sten, säger wikipedia, är en svensk författare och frilansjournalist med kurdisk bakgrund. ”Hon har blivit anlitad som debattör i frågor kring integration, hedersmord och kvinnors rättigheter.” Hon kan sin sak. I Stamtavlor beskrivs olika berättelser hon hört i sin barndom, blandat med samtal med diverse släktingar som har sitt ursprung i den kurdisk-turkiska stammen bertiyan, en nomadstam som ”så länge tiden funnits” vandrat bland de turkiska bergen. Det vardagliga livet  beskrivs ingående, blandat med olika individers livsöden och utgör en slags biografi över en stam. Över ett annat sätt att leva. Och mycket om kontrasterna mellan detta nomadsätt att leva och livet som invandrare i Sverige. Som svensk medborgare.

Och wow, vilken bok. I sin lättlästhet slukas de olika berättelserna snabbt. Kapitlen har namn av olika släktingar, och beskriver genom den personen situationen för kurderna i Turkiet och det leverne de har. Jag som är förtjust i levnadsöden allmänt sveps iväg och tappar fotfästet och störtar rakt in bland sidorna. Berättelsen är varken svart eller vit, utan grårandig i mörkare och ljusare nyanser. Å ena sidan beskrivs den starka samhörigheten med varandra och delvis naturen, å andra sidan lyser den kvinnoförtryckande och mycket konservativa synen på människor och relationer igenom.

Men jag lär mig massor, som jag aldrig tänkt på förut. Och jag njuter. Och jag tror att du kan göra detsamma, ja, det tror jag!

Genre: Reportagebok
Originaltitel: Stamtavlor
Utgiven: 2005
Antal sidor: 236
Passande musik: Gärna något orientaliskt, det är en bred förklaring, men det närmsta jag kommer.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt intressant, Böcker, Historia, Litteratur

Kommentera

