Vecka 17 – Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann


Nackdelen med att plugga är att man ibland har för många skolböcker att läsa och för lite tid till att uppfylla mitt löfte till mig själv. Så jag tog semester. En vecka i Italien. En vecka med Hundraåringen Allan Karlsson framför ögonen.

Allan Karlsson fyller 100 år. Samma dag tar han ett kliv ut genom fönstret. Och rymmer från hemmet. Ungefär 650 :- i plånboken och ett par tofflor på fötterna är allt han bär med sig när han försvinner ut i världen.

Det är en hel massa humor, men blandat med historiska karaktärer i det förflutna och onda bråda dödsfall i nutiden och polisjakt och gangsters som alla söker efter denna stackars hundraåring som bara vill ut i världen igen. För mycket av världen har han sett, det visas på sida efter sida i boken. Ja, allmänt superskojigt. Under tiden läste jag delar av boken för mina systrar, och även de blev gripna av bokens humor och spänningen som den faktiskt också innehåller. För varje kapitel slutar med en cliff-hanger som får dig att vilja läsa mer och mer och mer. Jag hoppas faktiskt på en andra bok. Om en hundraett-åring.

1 kommentar

Filed under Allmänt intressant, Böcker, Historia, Humor, Litteratur, Romaner

One response to “Vecka 17 – Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

  1. var den verkligen så bra? hur bra? hur läsvärd? jag känner att jag orkar verkligen inte…

Kommentera

