Vecka 14 – Konst och Visuell Kultur i Sverige


Lovade onekligen mig själv och lovade väl kanske bloggen också att knappra in några anteckningar om varje bok jag tagit mig igenom. Mitt i tentakaos och sånt som händer ibland i universitetsstudentens liv fick jag nu, som förberedelse, ta och trycka mig igenom kurslitteraturen för Konstvetenskap B – moment 2, som den så fint kallas här vid Uppsala Universitet.

Boken heter Konst och Visuell kultur i Sverige – 1810-2000 och behandlar kort och gott konst och visuell kultur med inriktning på Sverige under den tidsperiod som nämns ovan. Sammanställd av Lena Johannesson. Om man är en driven och mycket intresserad person skulle det här nog vara en mycket intressant bok, med bra förklaringar och analyser av olika konstverk, arkitektoniska mästerverk och konstarter i Sverige, och självklart är det mer intressant att undersöka Svenska byggnader som du kanske sett än att försöka förstå sig på något en snubbe i Trinidad gjort på medeltiden, men jag personligen har inget större intresse för just nutidskonst. Särskilt inte svensk sådan.

Tur att tentan är över så att boken kan få återgå till sin plats i hyllan och kan få plockas fram som ett intressant måltidsämne eller för att undersöka hur Berta Hansson tänkte är hon 1948 målade ”Modell i Rött” på akvarellpapper. Om du känner för det.

That’s all.

Genre: Konstvetenskaplig kurslitteratur
Originaltitel: Konst och visuell kultur i Sverige – 1810-2000
Utgiven: 2007
Antal sidor: 357, med register och termlistor och sånt.
Passande musik: Finns ingen särskild, men klassisk allmänt tror jag.

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt

Kommentera

