Vecka 11, eller kanske 12 – The Night Watch


När jag precis flyttat till Uppsala fick jag ett par böcker i min hand av en släkting. Böckerna The Night Watch och The Day Watch av den ryska författaren Sergei Lukyanenko. Rysk fantasy alltså, smått tveksam började jag läsa om den ryska hemliga night-watch-agenten Anton som vandrar runt i nattens Moskva och håller de onda Andra i schack.

Jag antar att det är så man enkelt beskriver plotten. En kamp mellan det onda och det goda där de goda inte får göra mer gott än absolut nödvändigt då de onda då får fritt spelrum att använda sin ondska på de vanliga människorna. Och samma sak tvärtom. Det handlar om att upprätthålla balansen mellan gott och ont. Anton träffar en pojke, Egor, som är svår att avgöra om han är Ond eller God. En kvinna vid namn Svetlana har också stor del i historien.

Virrig förklaring för en ganska virrig bok, trots att jag gillar den har jag ibland lite svårt att förstå den. Boken är en del i en åtminstone trilogi, men boken består också av flera olika berättelser i en. Nya böcker i boken. Men en massa magi är det, kamper, utsökt miljö. Så gillas gör den, trots småförvirrad. Tog en stund att komma in i själva historien också, så att du är beredd på det. Ge Sergei en chans ändå, han är en cool filur med rätt spännande fantasi ändå. Dessutom är Moskva en trevlig stad att läsa in sig i, ja, så är det.

Genre: Fantasy
Originaltitel: Nochnoy Dozor
Utgiven: 1998
Antal sidor: 544
Passande musik: Regina Spektor, faktiskt.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Fantasy, Litteratur

Kommentera

