#9 Syskonkärlek – Katarina von Bredow


OHNEJ, skriker säkert en del nu. En riktig ”tjejroman”, tonårsroman, riktigt klyschig tjafs. Delvis har ni rätt. Grejen med Katarina von Bredow, och alla hennes romaner är dock att hon tar upp kärleken som inte egentligen får finnas. I den här tar hon det ultimata tabut – attraktion till ett syskon.

Amanda och Ludvig är syskon. Han är ett år äldre, de har levt tillsammans alltid i en liten lägenhet med sin mor. Deras far är borta. Amanda vill bli konstnär och byter disktjänst mot Ludvig som kroki-modell. Han ser ju ut som en grekisk gud av något slag. De faller, och de faller HÅRT för varandra. På det där felande sättet. De är samma kött och blod. Vilket leder till konflikt, problem och allt det där.

Det är gripande, lite klyschigt och vackert som en ”riktig” roman ska vara. Det känns som att den talar så mycket för sig själv att jag inte borde lägga ner så mycket tid på exakt vad jag tyckte och tänkte när jag läste den. Jag vet bara att jag uppskattar Katarina von Bredows böcker, och henne som person också. För hon är otroligt sympatisk. Den passar åtminstone bra att läsa i snöstormen, under en filt, för man blir varm inombords av den.

That’s all .

Genre: Tonårsroman
Orginaltitel: Syskonkärlek
Skriven år: 2007
Antal sidor:
295
Passande musik:
Titanic-soundtracket, skulle jag nog säga litegranna. Kanske lite Ebba Grön, fast kanske inte.

2 kommentarer

Filed under Böcker, Litteratur, Romaner, Tonårsromaner

2 responses to “#9 Syskonkärlek – Katarina von Bredow

  1. Har precis hittat denna blogg och uppskattar dina tips mycket. En bok jag skulle rekommendera är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. En av de bästa böcker jag någonsin har läst.

  2. K

    Vad har hänt? Saknar boktips 😦

Kommentera

