#6 Avalons Dimmor – Marion Zimmer Bradley


Jag ber om ursäkt för dåligt med uppdateringar, datorstrul i max har gjort det svårt.

Idag tänkte jag tipsa om en bok som gör mig alldeles lyrisk varje gång jag läser den. En bok som skapar en värld man skulle vilja vara delaktig i. En bok som tar upp hela livet på en gång.

Det är en Camelot saga,  med riddarna kring runda bordet och Kung Artur. Du känner till sagan. Du har hört den berättas gång på gång. Nu berättas den ur Arturs halvsyster, Morgaines, perspektiv. Hon är dottern som glöms bort när sonen föds. Hon är flickan som fostras i Avalon för att bli prästinna. Hon är evig.
Handlingen för en till massor av platser, tar upp massor av vishet, skapar glädje och sorg. Precis som en bra bok ska, enligt mig. Jag har svårt att beskriva den för att den är så mycket. Den är överallt.

Jag råder dig bara att läsa den. Läsa om den. Trots dess tegelstensliknande form är den mer lättläst än man kan tro, för att man inte vill släppa taget samtidigt som man inte vill att den ska ta slut. Orden kommer konstigt idag. Marion Zimmer Bradley är åtminstone en språkligt geni, måste jag säga. Sådär gudomligt gripande skriver hon, så att man kastas in i den fantasivärld hon skapar. Fastnar i den mystiska spindelväven. Försvinner in.

Genre: Fantasy
Orginaltitel: The Mists of Avalon
Skriven år: 1979
Antal sidor: 945
Passande musik: Nåt keltiskt, typ cd:n Celtic Circle II

2 kommentarer

Filed under Böcker, Fantasy, Historia, Litteratur, Romaner

2 responses to “#6 Avalons Dimmor – Marion Zimmer Bradley

  1. Älskar filmen och storyn, har lovat mig själv att någon gång ta boken också 🙂

  2. Pingback: #21 Facklan – Marion Zimmer Bradley | 365 böcker du borde läsa

Kommentera

