#5 Klappjakten – Aidan Chambers


Ibland är det svårt att förstå varför mobbing uppstår, varför fenomenet finns överhuvudtaget. Klappjakten lades i min hand för säkert tio år sedan, jag läste den då och älskade den. Nyligen skulle jag skriva ett arbete om det underliga fenomenet Mobbing och den här boken dök upp i mitt huvud igen. Jag läste om den. Wow.

Det är huvudpersonen Lucys födelsedag, den dagen de står vid portarna till skolan och väntar på henne. De där, mobbarna. De brukar ge sig på de feta och fula barnen i klassen, och ingen vågar säga emot i rädsla att själva bli offer nästa gång. Ledaren är Melanie, flickan med föräldrar som skriker och super. Lucy kunde inte tro att de någonsin skulle ge sig på henne, hon hade aldrig gjort dem något, och särskilt inte på hennes egen födelsedag när hon kommer i sina nya fina skor. Och ingen står upp för henne, ingen utom den underliga ungen Angus med hår i hela ansiktet.

För det är en brutal bok om mobbing. Och man blir lite illamående när man läser den. Man förstår inte riktigt vad det är som händer, och inte riktigt varför. Men ju mer man läser desto mer inblick får man in i de olika karaktärernas bakgrund. Ett psykologiskt dilemma, såattsäga. Skriven för över 25 år sedan och fortfarande lika aktuell.

Som det står skrivet på baksidan av boken : ”En bok om mobbing  som, trots allt, inger hopp och kan stärka dem som blir eller har blivit mobbade; en bok som kan få dem som har mobbat att inse hur grymt och meningslöst det är.”  Jag uppskattar böcker man känner med, och det här är en bok man kvider till av vid varje slag, varje hårt ord, varje spark i magen. Ilskan bubblar upp varje gång läraren inte ser, föräldrarna inte vågar fråga vad som är fel, varje gång barnet inte vågar säga vad som händer. Vår värld är sjuk.

Genre: Ungdomsroman
Orginaltitel: The Present Takers
Skriven år: 1983
Antal sidor: 168
Passande musik: Det HÄR skulle jag lyssna på om jag skulle läsa den idag.

2 kommentarer

Filed under Allmänt intressant, Böcker, För mindre människor, Litteratur, Tonårsromaner

2 responses to “#5 Klappjakten – Aidan Chambers

  1. Jag läste den flera gånger när jag var yngre. Den är hemsk. Men sådan är ju verkligheten för vissa barn och det kan ju helt klart vara bra att inse.

  2. Mathilda Fagergren

    Aidan Chambers bok ‘Det här är allt’ kan jag varmt rekomendera!
    800 sidor utav ren kärlek, en riktig guldgruva. : >

Kommentera

