#4 Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket – Gunnar Ardelius


Första gången jag läste den här boken förstod jag den inte. Ett utdrag av den dök upp på nationella proven i svenska i nionde klass, för flera år sedan. Skriven på något poesiliknande sätt jag aldrig stött på förut. Det var helt enkelt ovant. Även första gången kändes den lite i hjärtetrakten när man läste den,  Men läs den två gånger. För att verkligen andas in den.

Vad jag kan säga är att det handlar om Betty och Morris. De möts en natt på en fest, eller är det någon annanstans? Det handlar om kärlek, om familj, om relationer överhuvudtaget. De föds och de dör. Det här är baksidan, en kortvariant av hela boken, fast ändå inte:
”Morris och Betty”, han sätter händerna för hennes ögon och berättar. ”Vi är på film nu, det här är historien om oss, där kärleksparet får varandra i den första scenen. Alla andra människor färgas grå och vi blir röda som körsbär. I en scen som visas på trailern säger han att de hör ihop som Hennes & Mauritz.”
Hon tar bort händerna från ögonen. ”Det måste hända något sorgligt också, annars vill ingen se filmen.”
”Okej, hans pappa är manodepressiv och mamman är en komplett fruktkaka.”
”Inte sånt tråkigt, det ska finnas något att gråta åt, annars är det ingen riktig kärlekshistoria. Slutet ska vara sorgligt.”
”Nej, de lever lyckliga i alla sina dagar.””

Hela boken är skriven med den känslan, vackert. Varje ord tycks skapa vibrationer inne i huvudet, bildar en jordbävning av känsla. Det är inte svårt att förstå varför han blev nominerad till augustpriset för den här. För den är magisk.

Genre: Poetisk roman
Orginaltitel: Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket
Skriven år: 2006
Antal sidor: 120
Passande musik: Shebangs Romeo passar asbra, annars är Secondhand Serenade ett starkt tips. Något med mycket känsla i, alltså.

2 kommentarer

Filed under Böcker, Litteratur, Romaner, Tonårsromaner

2 responses to “#4 Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket – Gunnar Ardelius

  1. det känns som om jag har läst den. är det typ jättekorta kapitel?

  2. Jag var inte elak nog att skratta åt Shebang i samma mening som ”känsla”. Jag var faktiskt inte det.
    Men jag rös nästan av det uttdraget.
    Mm, jag tror jag vill läsa den.

Kommentera

