#2 Innan jag dör – Jenny Downham


Jag vet att jag sa en bok i veckan, men jag kan nog inte hålla mig sålänge. För det är så många böcker jag tycker att världen ska upptäcka och läsa.

I julklapp fick jag en bok med en väldigt hemsk titel. Den här boken. Huvudpersonen är 16-åriga Tessa. En helt vanlig tjej med helt vanliga problem. Hennes mamma har lämnat familjen och bor på annan plats, så hon bor med far och bror. Dessutom har hon leukemi och högst ett år kvar på sig att leva. Hon bestämmer sig för att göra en lista med saker hon vill göra innan hon dör och punkt 1 är ”Jag vill känna en killes tyngd ovanpå min kropp”. Listan leder henne och hennes bästa vän in på en galen väg som leder till så mycket otyg.

Det här är absolut ingen ovanlig story, varken i bok eller i film, men jag drogs in i den här boken från sida ett. Jag började smygläsa den redan på julaftonskväll och kunde knappt lägga ner den för att äta julgröten. Tessas kamp för livet, för att få uppleva så mycket som möjligt innan hon dör är hänförande. Vilken ord. Överdrivet blödig kan jag inte säga att jag är, men boken lämnade mig gråtande i säkert en timme. För att den är så vacker och dryper av kärlek och levnadslust. Från sida ett. Lite lagom smörig och klyschig, men ändå så galet läsvärd. Helt galet faktiskt. Boken har även hyllats av journalister från SvD, Guardian och DN, för att nämna några vilket borde innebära att min åsikt inte är helt skruvad. Bra. LÄS DEN NU DÅ!

Genre: Roman
Orginaltitel: Before I die
Skriven år: 2007
Antal sidor: 305
Passande musik: Erik Satie – Trois Gymnopédies, eller John Danley i allmänhet

Passar extra bra när man är lite nedstämd och vill muntra upp sig själv, eller om man glömt vad som är bra i livet.

5 kommentarer

Filed under Böcker, Litteratur, Romaner, Tonårsromaner

5 responses to “#2 Innan jag dör – Jenny Downham

  1. Åh, den boken är så fantastiskt bra!

  2. Det är absolut en av de bästa böckerna jag läst! Älskar det originella språket och att historian är så gripande

  3. En bra film på liknande tema är Mitt liv utan mig av Isabel Coixet. Man gråter i slutet.
    Kolla mina boktips som jag lagt som kommentar på ditt första inlägg!!

  4. Åh, jag grät som ett litet barn när jag läste slutet. Otroligt fin språkton.

  5. åh den här har jag precis köpt 🙂

Kommentera

